Bærekraft

Bærekraft er viktig for oss på alle nivåer. Ved pakking og utsendelse av varer bruker vi brukt papp eller emballasje når vi kan og har liggende. Dvs. at emballasje vi får inn når vi kjøper varer “resirkuleres” ved at denne benyttes når vi sender ut varer.

På mat til dyr, som vi kjøper inn for salg til våre kunder har vi to hovedfokus i vår bærekraft policy.

  1. Vi forhandler utelukkende anerkjent kvalitetsfòr hvor vi kjenner produsenten.
  2. Vi fokuserer på kortreist mat 

 

  1. kvalitetsfòr
    Dårlig mat mener vi er lite bærekraftig. Ikke bare fordi dårlig mat gir mer avføring og dårligere livskvalitet (på nivå med at vi skulle spist all vår mat på Burger King eller McDonald) Dårlig hundefôr kan være en global spreder av antibiotika-resistens, som vi hittil ikke har vært klar over.

    Hundefôr kjøpt i matbutikker og dyrebutikker i Europa, har viste seg å inneholde antibiotika-resistente bakterier.

  2. Kortreist mat
    Før Covid var det lite fokus på kortreist mat. Vi solgte Acana og Orijen produsert i Canada og i Kentucky. Hundefòr som Sportsman`s Pride, Purina m.m.

    Vi prioriterer nå Skandinavisk hundemat, mye på grunn av den strenge mat og produksjonskontroll vi har i Skandinavia, fordi vi har verdens strengeste og beste kontroll på antibiotika og fordi transportdistansen er kort.

    Vi prioriterer Gamedog, Kronch, Robur og Bosita hvor vi også kjenner fabrikkene og kvaliteten på råvarer og produksjon.